Dag 6 25 januari 2018

25 januari 2018 - Ivalo, Finland

Weer heb ik heerlijk geslapen. Vandaag rijden we naar Ivalo.
Om 11.00 uur hebben we met de hele groep op de poolcirkel afgesproken voor een speciaal ritueel.
Het is een mooie rit maar dat kan ook niet anders het is hier gewoon prachtig met al die nieuw en gladde wegen.
Aangekomen bij de poolcirkel heb ik Gertjan volledig in vuilzakken en huishoud handschoenen ingepakt. Tanguy haalt het blik gefermenteerde vis uit zijn auto.
Gelukkig is het blik heel gebleven tijdens het berm glijden van Tanguy.
Gertjan maakt het blik open en de geur komt je al tegemoet.
Gertjan snijd de haring in stukjes terwijl ik bordjes opmaak met augurk roe kool en een cracker. Niet iedereen wil de vis proberen. Het hoort er bij. Ik neem een hap en eigenlijk is het niet zo vies als ik me had voorgesteld. Het is heel.erg zout en je moet gewoon niet denken dat je ook de ingewanden van de haring eet. Een enkeling komt nog.een bordje halen. Liane.probeert nogmaals mensen aan het kotsen te maken door.te vertellen dat zij ook de ingewanden eten. Ik maak ondertussen kotsgeluiden maar het helpt niet. Iedereen houd het binnen.
We.rijden weer verder over leuke kleine weggetjes en ik vermaak me prima. We rijden nu in Lapland. Gertjan en ik speuren de bossen af naar rendieren en elanden. Dan denk je er een te zien maar nee hoor dat is dan een kerstboom zonder sneeuw die doet of hij een eland is.
Inmiddels is het weer donker we tijdenlang de plaats Tankvaart waar een goudzoekers dorp is. Het is te donker om te bezichtigen en we rijden verder.

In het Hotel aangekomen heerlijk gegeten. Gertjan en Tanguy vertellen bij de avond briefing wat de bedoeling voor morgen is. Morgen rijden we de Russische grens over. We willen met zn allen gelijk de grens passeren zodat we zeker weten dat iedereen in Rusland toegelaten is.Of we onze bakkies in Rusland mogen gebruiken weten we nog steeds niet. Dus we gebruiken ze eerst dus maar niet.